Dünyanın Zeytinyağı Başkenti, Kavrulmuş

Bakec

Member
Bu yoğun zeytinlikteki binlerce ağaçtan birinden koparılan dal, sararmış yapraklara ve uçlarına doğru salkımlanmış birkaç küçük, kuru tomurcuklara sahiptir. Agustín Bautista’ya göre, dal bir hikaye anlatıyor ve hikaye mahvolmuş bir hasatla ilgili.

Tipik olarak, bu tomurcuklar yeşil ve sağlıklıdır ve bir sezonda 13.000 galon zeytinyağı üretebilir. Bu, 42 yaşındaki, gür bir sese ve kısa kesilmiş kızıl saçlı Bay Bautista’nın karısına ve iki küçük çocuğuna bakması için fazlasıyla yeterli. Ekim ayından itibaren, zeytinler ağaçlardan sarsıldığında ve yerde ağlara toplandığında, bu miktarın beşte birini ürettiği için şanslı olacak.


“Para kaybedeceğim,” dedi, kederi kabullenme aşamasında olan bir adamın teslim olmuş ses tonuyla. Mülkünün kurak dönümlerine bakarken, İspanya’nın zeytin çiftçilerinin karşı karşıya olduğu gerçeği özetledi: “Su yoksa gelecek de yok.”


Kredi… The New York Times için Emilio Parra Doiztua

Kuraklık, Romanya’da mısır, İtalya’da pirinç, Belçika’da fasulye ve Fransa’da pancar ve sarımsak gibi Avrupa’da düzinelerce mahsulü perişan etti. En sert darbe, dünya zeytinyağının yarısını üreten İspanya’nın zeytin mahsulüdür. İspanya’nın üretiminin yaklaşık yarısı, Uluslararası Zeytin Konseyi’ne göre, yılda tüm İtalya’dan çok daha fazla zeytinyağı üreten, Connecticut’ın büyüklüğünde, yaklaşık 5.200 mil karelik karayla çevrili bir güney eyaleti olan Jaén’den geliyor – hi-EN olarak telaffuz ediliyor. Genellikle dünyanın zeytinyağı başkenti olarak adlandırılır.


Çiftçiler ve siyasi liderler şimdi acil bir soruya cevap arıyorlar: Bu mahsul rekor kıran sıcaklıklarla kavrulduğunda tek mahsul ekonomisine ne olur?

Burası hiçbir zaman turistik bir yer olmadı, ancak çoğunlukla Mağribi kalelerini ve Rönesans tarzı katedralleri görmek için gelenler, başka hiçbir şeye benzemeyen bir manzaraya maruz kalıyor. Her tepeye ve vadiye, her karayolu ve yola, her yöne 67 milyon zeytin ağacı dikilmiştir. Dünyanın en büyük insan yapımı ormanı olarak anılır.

Romalılar yüzyıllar önce bu ormanı dikmeye başladığından beri, zeytin ağaçları burada binlerce çiftçiyi ve gezgin işçiyi besledi. Ağaçlar Akdeniz ikliminde gelişir ve minimum miktarda yağmura ihtiyaç duyar. Ama bu kadar minimal değil. Avrupa Komisyonu’nun Ortak Araştırma Merkezi tarafından yürütülen bir hizmet olan Avrupa Kuraklık Gözlemevi, Avrupa’nın son 500 yılın en kötü kuraklığını yaşadığını ve o kadar şiddetli sıcak hava dalgaları yaşadığını ve yakındaki Sevilla kentinin bunlardan birine Zoe adını verdiğini söylüyor. Amerika Birleşik Devletleri’nde kasırgaların ve tropik fırtınaların adlandırılma şekli.


Bay Bautista, kurumuş zeytin ağacı dalını incelediği sabah, sabah 11’e kadar 100 derecenin üzerine çıkan sıcakta terliyordu. Büyüdüğü El Molar, zaten kaybettiği karları mahvediyordu. O ve diğer çiftçiler, Jaén’in zeytin mahsulünün geçen yıla göre yaklaşık yüzde 50 daha küçük olmasını bekliyor. Hükümetin kayıp gelir tahminleri şu anda 1 milyar dolar.

Augustin Bautista Kredi… The New York Times için Emilio Parra Doiztua

Jaén İl Konseyi başkanı Francisco Reyes Martínez, “Durum kritik” dedi. “Buradaki birçok insan mücadele edecek.”

Hasat, Jaén’i işaret eden ve onlarca yıldır zeytin mahsulüne güvenen yüzlerce küçük köy için en son başarısızlık. El Molar’ın bir barı, bir kilisesi, restoranı yok ve resmi nüfusu 237.

Köyün belediye başkanı Misericordia Jareño, “Gerçek sayının 200’e yakın olduğunu düşünüyorum” dedi. “Bazı insanlar öldü.”


Aşırı Hava Durumu Hakkında Daha Fazla Bilgi Edinin

  • Isı ve Yıkım:Kaliforniya’daki bir sıcak hava dalgası, sıcaklıkları tüm zamanların en yüksek seviyesine çıkardı ve eyaletin çeşitli bölgelerinde çıkan orman yangınlarıyla mücadeleyi zorlaştırdı.
  • Tedarik Zinciri Kargaşası:Çin’de ekonomik aktiviteyi felce uğratan bir kuraklık, iklim değişikliğinin küresel mal dağıtım sistemini nasıl daha fazla bozabileceğine dair ipuçları veriyor.
  • Su krizi : Yaşlanan altyapı ve yetersiz yatırım, birçok ABD şehrinin su sistemlerini perişan halde bıraktı. Şimdi sel ve iklim şokları onları başarısızlığa itiyor.
  • Güney Asya’da sel :Acımasız bir muson mevsiminin ortasında, ölümcül seller Pakistan’ı harap etti ve Hindistan’ın Silikon Vadisi Bengaluru’yu sular altında bıraktı.
1963’te 10 yaşında bir kız olarak El Molar’a taşındığında burada 1.000 kişi vardı. Buranın tek bir asfalt yolu yoktu ve evlerde akan içme suyu yoktu. Ama bir lisesi, kendi mutfağı vardı – bir ziyaretçiyi akşam yemeğine geri dönüp onu denemeye çağırdı. gachamiga, bir tabak zeytinyağı, sarımsak, tuz, su ve buğday unu – ve yer yavaş yavaş boşalırken bile devam eden bir topluluk duygusu.

El Molar’ın belediye başkanı Misericordia Jareño, 200’den fazla nüfusa sahip bir kasaba. Kredi… The New York Times için Emilio Parra Doiztua

Kalan pek çok bölge sakini, varlıklarını 100 yıldan fazla geriye götürebilen dördüncü veya beşinci nesil çiftçilerdir. Gerçekleri ve rakamları aşan, parmak uçlarında romantizme dönüşen ve sivil gururla patlayan işlere bağlılıkları var. Buradan petrol, dünya çapında satılan ve birçoğu doğrudan yerel değirmenlerden çevrimiçi olarak satın alınabilen düzinelerce farklı çeşitte geliyor.


Manzara, İspanya’nın en büyük şairlerinden (Miguel Hernández, Antonio Machado), şarkıcılarından (Juanito Valderrama) ve ressamlarından (Rafael Zabaleta) bazılarına ilham verdi. Şimdi bahçeler sosyal medyada boy gösteriyor. TikTok’ta 1,7 milyon takipçisi olan bir Jaén çiftçisi, hepsi cömertçe zeytinyağı ile kaplanmış devasa sandviçler yapıyor.

Yerel yönetimden gelen bir dürtüyle, gelişmekte olan bir zeytinyağı turizm endüstrisi, oleoturismo , büyümeye başlıyor. Düzinelerce zeytinyağı çeşidi satan Panaderia Paniaceite gibi zeytinyağı tedavileri ve özel mağazalar bulunan kaplıcalar vardır. Bir almazara Geleneksel değirmenler bilindiği gibi, bir bağda şarap tadımı gibi zeytinyağı tadımı sunuyor. Ziyaretçiler ayrıca bir günü zeytin çiftçisi olarak çalışarak ve yaşayarak, yemekler dahil 27 avroya geçirebilirler.

Baeza adlı bir köyde değirmen Oleícola San Francisco’nun ortak sahibi José Jiménez, “Bizim için bir sürprizdi, zeytinyağını nasıl ürettiğimizi görme konusundaki ilgi miktarı” dedi. Halihazırda 78 ülkeden 50.000 ziyaretçimiz oldu” dedi.

Turizm, tarlalardaki kayıpları asla telafi etmeyecek veya havanın çok ötesine geçen çeşitli tektonik kaymaları engelleyemeyecektir. Mevsimlik göçmen işçi akını da dahil olmak üzere daha önce on binlerce insanı alan bir hasat, şimdi çok az insan gücü gerektiriyor çünkü artık işlerin çoğu makineler tarafından yapılıyor. En dikkat çekici olanı, elde tutulan, benzinle çalışan bir cihaz olan vibradora var – çok uzun, ince bir burnu olan bir zincirli testereye benziyor – zeytinleri dallara kıstırıp onları sallayarak ağaçlardan sallıyor.

Bir vibradora ile donanmış bir kişi, günde 1500 kilogram (yaklaşık 3.300 pound) zeytini yere sallayabilir. Geleneksel sopayla tokat tekniğini kullanarak, sayı günde 200 kilograma yakındır.

El Molar’ın nüfus atmasının bir nedeni de budur; hasat için çok daha az insana ihtiyaç var. Ve hala korularda emek verenler daha yüksek maliyetlerle karşı karşıya, özellikle de şimdi enflasyonun euro bölgesinde yüzde 9’un üzerinde olması elektrik, yakıt, gübre ve işgücü fiyatlarını artırıyor.


Bir çiftçi ve bir çiftçi sendikasının yerel şubesinde uzman olan Juan Carlos Hervás, “Zeytinyağı üretmenin maliyeti şimdi cilt yıllar öncesine göre iki veya üç kat daha pahalı” dedi. Matematiği ortaya koydu: En yüksek dereceli bir litre sızma zeytinyağı, şimdi pandemi öncesi gidişat oranı olan litre başına 1.8 avronun çok üzerinde 3.90 avro (yaklaşık 3.90 dolar) getiriyor. Ancak o litreyi hasat etmenin fiyatı 2,40 avro arttı.

Ubeda’da bir mağaza olan Panacite, bölgeden çeşitli petrol üretimi çeşitleri satıyor. Kredi… The New York Times için Emilio Parra Doiztua

Bay Hervás, “Artık para kaybediyoruz,” dedi. “Yıllardır ilk kez zeytinyağı için iyi bir fiyat görüyoruz ancak maliyetlerimiz artıyor ve üç aydır yağmur yağmadı.”

Ağaçları sulamak için pahalı sulama sistemleri olmadan, çoğu verimsizdir. Bay Bautista’nın El Molar’ın korularında yaptığı sürüş sırasında açık bir ikilem vardı: Yakındaki bir rezervuardan kilometrelerce siyah boru kullanılarak söndürülen ağaçlar sağlıklı ve yeşil görünüyordu. Olmayanlar kahverengi ve kısırdı.

Bay Bautista, her bir ağacın ne kadar sulandığını açıklayarak, “Saatte sekiz litre, sekiz saat boyunca, haftada bir gece” dedi. Bu su pahalı ve buradaki çiftçilerin buna erişmek için 2001 yılında oluşturulan bir rezervuar kooperatifinden hisse satın almaları gerekiyor. Birçoğu uzun zaman önce paralarını biriktirmeye karar verdi ve yağmurun işi bedavaya yapacağına bahse girdi.

Alametler 15 yıl önce aşikar olmasına rağmen, bu bahis hiç bu kadar felaket görünmemişti. Zeytin ağacı çiftçilerinin kar amacı gütmeyen bir derneği olan Asolite’nin sekreteri José Felguera, o ve meslektaşlarının Galiçya’dan klimatologlarla bir soru sormak için bir araya geldiklerini söyledi: Neden daha az yağmur yağıyordu?

Yaşadığı köy olan Arquillos’ta halka açık bir yüzme havuzunun yanında oturan Bay Felguera, “Üstümüzden uçan çok daha fazla uçak gördük, bu yüzden uçaklarla ilgili olduğunu düşündük” dedi. “İklim bilimcileri, uçakların bununla hiçbir ilgisi olmadığını söylediler.”


Arquillos’ta büyüyen Bay Felguera, çocukken yılda iki ya da üç kar yağdığını ve kışın bir kayanın buzu kıramayacağı kadar katı donmuş derelerini hatırlıyor. Şimdi, kışlar kuru ve kısa, bunun zeytin ağaçlarına kavurucu yazlardan daha fazla zarar verdiğini söylüyor.


“Bunlar kuru hava için yapılmış ağaçlar ve kuraklık dönemleri sonsuza kadar sürdü” dedi. “Ama şimdi kuraklıklar daha güçlü ve daha uzun.”

Avrupa Birliği’nden gelen sübvansiyonlar, Jaén’deki zeytin çiftçileri için yıllardır çok önemliydi. Tarım analisti ve Jaén Üniversitesi’nde profesör olan Juan Vilar Hernández, şu anda oranın hektar başına yılda yaklaşık 690 avro olduğunu söylüyor. Ortalama bir çiftçinin 1.58 hektar – yaklaşık 4 dönüm – sahibi olduğu düşünüldüğünde, ortalama sübvansiyon yılda kabaca 1090 Euro’dur.

“Sübvansiyonları kaldırırsanız, Jaén’deki çiftçilerin yaklaşık yüzde 80’i para kaybeder” dedi. Sübvansiyonun önümüzdeki yıllarda azalması birçok çiftçiyi endişelendiriyor. Buradaki çiftlikler için uzun vadeli bir çözüm, aynı fiziksel ayak izine daha fazla ağaç yerleştirmek ve ardından hasat sırasında ek endüstriyel ekipman kullanmak anlamına gelen “modern olivikültürü” benimsemektir.

Endülüs’ün bir eyaleti olan Jaén, 67 milyondan fazla zeytin ağacına sahiptir. Kredi… The New York Times için Emilio Parra Doiztua

Ancak Jaén’in çoğu için bu mümkün değil. Koruluklarının çoğu, zeytin biçerdöverleri gibi pahalı yeni makinelerin – esasen 14 metrelik ağaçları süren devasa 500.000 dolarlık traktörlerin – çalışamayacağı eğimli tepelerdedir. Bay Hernández, Jaén’in Kaliforniya, Şili, Avustralya ve başka yerlerdeki bahçelere kıyasla üretkenlikte kaçınılmaz olarak geride kalacağını söyledi. İl her zaman zeytin üretimi ile eş anlamlı olabilir, ancak gelecekte ilin kazanamayacağı bir yarışma olacaktır.

“Buradaki bir zeytin çiftçisinin yaş ortalaması 60” dedi. “Ve çocuklarının hepsi şehirlere taşınıyor. Yani 20 yıl sonra bu köylerde kimse yaşamayacak.”


İspanya tarım bakanı Luis Planas bir röportajda ülkenin yeni koşullara uyum sağlaması gerektiğini söyledi. Bakan, vergi indirimleri ve istihdam yardımlarında artış da dahil olmak üzere hükümetin kısa vadeli rahatlama sağlamak için halihazırda atmış olduğu bir dizi adımı özetledi. Amaç, bir endüstriden daha fazlasını kurtarmak ve sürdürmektir.


El Molar gibi köyler ortadan kalkarsa, İspanya kimliğinin çok önemli bir bölümünü kaybeder” dedi. “Zeytinlik yok olursa o bölge çöl olur.”

Geçen bir Cuma akşamı, El Molar hem hava durumunu hem de ona karşı olan piyasa ekonomilerinin yasalarını görmezden geldi ve yıllık yaz şenliği için toplandı. Bir aile birleşimi havası vardı ve Agustín’in kuzeni olan bu hikayenin muhabiri de dahil olmak üzere birkaç Bautista’dan fazlasını içeriyordu. Bir davulcu ve bir bando, bir çocuk şarkısı olan “Soy una Taza”yı çalarak ana caddede gürültülü bir şekilde yürüdüğünde, saat 23:00’ten önce pek bir şey olmadı. Bir pop-up restoran ve barda bira ve tortilla satılırken, çocuklar yakınlarda kurulmuş bir şişme şatonun etrafında dolaşıyorlardı.

Birçok kişi köy meydanında kurulan beyaz çadırların altında toplandı. Birkaç yeni üniversite mezunu hazırdı ve burada büyümek konusunda övgüler yağdırdı.

25. yaş gününü kutlayan Mario Romero, “Çocukluğum çok güzeldi” dedi. “Gençken, ailem bana zeytin ağaçlarında nasıl çalışılacağını ve bu yaşam tarzını nasıl seveceğimi öğretti.”

Mario Romero, merkez, çiftçilik dışında fırsatları olmadığı için El Molar’a yerleşmeyeceğini söyledi. Kredi… The New York Times için Emilio Parra Doiztua

Doğada olmayı, bozuk aletleri tamir etmeyi ve kendi kendine yetme duygusunu seviyordu. Ama öğretmen olmak için okudu ve köyde artık 11 yaş üstü çocuklar için bir okul yok. Pek çok arkadaşı gibi o da El Molar’a yerleşmeyecek çünkü orası zeytincilikten başka hiçbir imkana sahip değil. Bu, her zaman hayatının bir parçası olacağını söyledi. Ailesi hala 600 zeytin ağacına sahip ve onları miras aldığında bir tane bile satmaya niyeti yok.


“Daha fazla satın almak istiyorum” dedi. Bir gün çocuk sahibi olmayı hayal eder ve çiftçilikle geçinmek istemeseler bile onlara nasıl yapıldığını öğretmek ister. “Anne babamın bana öğrettiği şekilde.”


Gece yarısına doğru bir DJ geldi ve kulak çınlamasını tetikleyen bir ses seviyesinde dans müziği çalmaya başladı. Sanki bir ipucu varmış gibi, rüzgar hızlandı, peçeteler havada dönmeye başladı ve ilk başta hafifçe yağmur yağmaya başladı.

María la de Ricardo adında yaşlı bir kadın gülümseyerek geçti.

“Ağustos’ta yağmur yağması kolay değil” dedi. “Ama bunun için dua ediyordum ve Tanrı dinledi.”

O zamana kadar yağmaya başladı ve herkes tufanı izlemek için saklanmak için koştu.
 
Üst